Finland på langs på 33 dager

Postet av Svein Ola Hope den 16. Mai 2018

Blant  gode minner fra rennet står kryssingen av Polarsirkelen seg godt.


Tre nordmenn deltok i 2017 på den 180 mil lange turen fra Virolahti øst for Helsingfors til Ishavet i Norge. Finland på langs fra sør til nord på 33 dager.

Denne helt spesielle turen ble første gang arrangert for 19 år siden og går annet hvert år. Første sjanse til å bli med er i mars 2019.

– Det var treningskameraten min, Lars Sætran, som først kom over dette arrangementet som er lite markedsført i Norge. Han gikk det i 2013 og hadde lyst på en ny tur på seinvinteren 2017. Ja, så fikk han overtalt meg til å bli med, sier Tor Erik Berbu fra Stjørdal.

Han har ikke angret et sekund. Han og Sætran forberedte seg vel. Begge er ivrige mosjonister, og Berbu har blant annet Birken 12 ganger – med merket.

Lars Sætran (t.v.) har gått turen tidligere, og fikk nå følge av Tor Erik Berbu.

  På tvers og på langs

– Som ledd i forberedelsene gikk vi to år på rad det åtte dagers lange Finland på tvers, Rajala Rajalle, fra den russiske grensen til grensen mot Sverige.

Finland på langs er en ganske annerledes utfordring. Ikke minst å få være med. Deltakertallet er satt til maksimalt 30. Løypa følger i grove trekke grensen mot Russland.

– En stor opplevelse, både med tanke på natur og møte med den finske landsbygda og folket der.

– Hvordan ble matinntak og overnatting organisert? Dere gikk vel ikke med telt og sovepose på ryggen?

– All overnatting er innendørs, men av varierende standard: Flotte hoteller, mindre flotte, nedlagte skoler og to  netter sov vi i kirker. Der det ikke er senger, får vi utdelt madrass og soveposen vår. Solid frokost ble servert hver morgen. Så smurte vi egne matpakker og sørget for å ha med nok drikke i sekken samt en del ekstra tøy – som i Birken. Noen ganger ble det gjort litt ekstra ut av lønsjen med servering av varm mat rett fra grillen. Om kvelden ventet middag og eventuelt kveldsmat, sier Berbu.

Løypetraseen. De røde punktene markerer dagsetappene. Det er også mulig å gå kortere utgaver av traseen, markert med grønne punkter.

 

Mye for pengene

– Dette må da koste…?

– Alle spør om det. Og jeg svarer: Rundt 1000 kroner dagen.

Inkludert i denne prisen er egen følgebil der deltakerne har  fire-fem par ekstra ski, ekstra tøy og annet utstyr. Og så slipper de å tråkke løype. En egen sporsetter sendes av gårde hver dag tidlig på morgenen.

– Holdt dere følge alle 30 hver dag?

– Alt etter dag én ble det klart at det var stor nivåforskjell på skiferdighetene. De som gikk langsomst, startet gjerne et par timer tidligere enn de øvrige, slik at vi skulle komme mest mulig likt i ”mål”.

– Alle fant etter noen dager en rytme og et tempo som føltes bekvemt. Men de første dagene var nok noen av oss litt hissig på å vise oss. Vi dro på mer enn vi hadde godt av med tanke på den lange turen vi skulle gjennomføre. Men – det roet seg ganske raskt.

 

Siste etappe ble gjennomført med badebukse slik at det bare var å kvitte seg med alt skiutstyr og hoppe i Ishavet. Temperaturmåleren stoppet på 4 grader.


Mest på felleski

Berbu beskriver løypa som relativt flat. Finland forsvarte tilnavnet De tusen sjøers land – det var mange vann å stake over. De fleste dagene gikk Berbu på felleski, et par dager på ceroski og noen dager vanlige ski med blåvoks.

– Klar for en ny tur?

– Nå har jeg jo gjort dette og er klar for nye opplevelser. I vinter blir det Slovenia på tvers.

Norske deltakere var foruten Sætran og Berbu: Kjetil Berstad, Christoffer Lien og Stig Lauby. Ellers var det skientusiaster  med både fra Tyskland, USA og Finland. Og bare så det er sagt: Det var deltakere av begge kjønn på den 1800 kilometer lange turen. Til sammenlikning er Grønland på tvers 575 kilometer.

Reportasjen har stått på trykk i SKIMadsters.

Tekst: Svein Ola Hope Foto: Privat


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.